Peter Værums hjemmesider
DRØMMEBREVKASSEN


Diskussion af
ud-af-krop-oplevelsen
Maj 2oo2


*
Artikel af Tina Andersen
**
Andre indlæg om ud-af-krop


    Fænomenet "lucide drømme & ud-af-krop-oplevelser"

    Jeg havde min første lucide drøm (klar-drøm) herunder ud-af-krop-oplevelse for snart 10-12 år siden, da jeg var 26-27 år. På den baggrund har jeg lige siden arbejdet dels med at trænge dybere ind i en forståelse af fænomenet drømme, dels med at afsøge almene og anvendelige forklaringer på fænomener som ud-af-krop-oplevelser og lucide drømme. Jeg vil ikke påstå, at jeg kan komme med en fuldgyldig forklaring, men måske kan jeg bidrage med noget som kan berolige bl.a. kvinden fra Jylland, som skriver til din drømmebrevkasse.

    Ved siden af mit job i konsulentbranchen giver jeg lejlighedsvist konsultationer i drømmetydning, og har i den forbindelse mødt mennesker som har "sære" oplevelser med drømme. Jeg kender også personligt til de "elektriske vibrationslignende" oplevelser, som kvinden fra Jylland beskriver.

    Fænomenet er jo endnu ikke anerkendt af den konventionelle psykologi, og fænomenet falder derfor også uden for "normalpsykologiens" forskningsområde og forklaringsramme. Hvis den konventionelle psykologi beskæftiger sig med fænomenet, så er det ofte som enten et hjernefysiologisk eller psykopatologisk fænomen, med enkelte undtagelser som f.eks. danske Ole Vedfelt, som i hvert fald anerkender fænomenet. Hvis man derfor vil finde mulige forklaringer bliver man nødt til at søge enten længere mod Øst eller søge i randområderne af den etablerede psykologi og forskning i bevidsthedens forunderlige verden.

    Min helt klare opfattelse er, at disse fænomener må tilskrives en naturlig del af det menneskelige væsens eksistens, og at fænomenerne opleves af flere og flere er jeg heller ikke i tvivl om.

    Gennem de sidste 10 år har jeg systematiske afsøgt, hvad jeg overhovedet har kunnet finde om fænomenet drømme og bevidsthed, herunder lucide drømme og ud-af-krop-oplevelser eller astralrejser, som nogle betegner dem som. Og det har ført mig vidt omkring.

    Det har bl.a. ført til en afsøgning af den klassiske psykologi, forskellige østlige religioners udsagn om bevidstheden, f.eks. beskrivelser af bevidstheden i den Tibetanske dødebog, zen-buddismen, dele af teosofien, Jung, shamanistiske traditioner og forklaringer, nyere bevidsthedsforskning som f.eks. Stanislav Grof m.fl., men faktisk har jeg også fået en del input gennem en enestående kommunikation med egne drømme, som lejlighedsvist "kommenterer" hvad drømme er, sikkert qua min intensive nysgerrighed efter at finde forklaringer på dette fantastiske aspekt af den menneskelige bevidsthed.

    Mine egne oplevelser samt diverse studier har medført, at jeg efterhånden er nået frem til, at hvis vi skræller de personlige, kulturelle, historiske og ideologiske eller religiøse lag væk i alle disse traditioner og forskellige kulturers forklaringer på fænomenet drømme herunder lucide drømme og ud-af-krop-oplevelser, så står vi faktisk tilbage med en fælles kerne, hvor de forskellige traditioner og forklaringer delvist er sammenfaldende.

    Det er faktisk imponerende så meget, der er skrevet om disse fænomener, hvis man leder systematisk. Det gælder også i ældre vestlig litteratur, selv om vi - i nutidens Vesten - generelt har ret svært ved at forholde os til umiddelbart "irrationelle" fænomener, som f.eks. drømme eller ud-af-krop-oplevelser, det spirituelle eller religiøse liv - eller blot det indre liv, som desværre har lavstatus i det moderne Vesten.

    Den fælles kerne i en lang række tilgange til fænomenet kan efter min vurdering sammenfattes som følger:

  • Bevidstheden kan fungere uafhængigt af den fysiske krop.
  • Bevidstheden forlader kroppen under dele af søvnen.
  • Nogle mennesker er bevidste om, at de forlader kroppen, de fleste er det dog ikke, de kan ganske enkelt ikke huske det, når de vågner, såvel som mange ikke husker deres drømme.
  • Bevidstheden kan forlade kroppen i vågen tilstand
  • Bevidstheden inkarnerer, (in-carno=i kødet) reinkarnation - Liv-død betragtes derfor som en cyklus og bevidstheden anskues dermed som en selvstændig entitet, der eksisterer uafhængigt af den fysiske krop, og derfor også kan forlade den fysiske krop. Nogle betegner denne entitet som sjælen, andre har en mere kompleks forklaring på begrebet bevidsthed f.eks. teosofien, der opererer med begreber som det æteriske legeme, astrallegement, mentallegemet, kausallegement, etc. etc. - en kategorisering som har sin oprindelse i østlige traditioner og chakraforståelsen.
  • Bevidstheden kan opleve en slags bevidsthed om sig selv udenfor tid og rum, som gør mennesket i stand til at opleve og konstatere de ovenstående fænomener.
  • Lucide drømme og ud-af-krop-oplevelser er blevet oplevet af mennesker til alle historiske tider.
  • Lucide drømme og ud-af-krop-oplevelser er blevet oplevet af mennesker fra alle racer, alle sociale lag, og er uafhængigt af køn, kulturel- eller uddannelsesmæssig baggrund og religiøs overbevisning.
  • De konkrete oplevelserne kan groft sagt skitseres i tre kategorier, hvis man ser bort fra den såkaldt almindelige drøm, som er et helt studie i sig selv:
    • 1. Lucide drømme: Også kaldet "klardrøm", det fænomen at man er sig bevidst, at man vandrer rundt i sin egen drøm.
    • 2. Ud-af-krop-oplevelser: Det fænomen, at man forlader sin krop med sin bevidsthed, men hvor virkeligheden er realistisk, det vil sige, som man oplever den normalt i sit vågne liv. F.eks. at befinde sig ude af kroppen i sit soveværelser og resten af den almindelige fysiske virkelighed, men dog med et udvidet sanseapparat samt en evne til at bevæge sig igennem den fysiske materie, f.eks. en væg eller et vindue.
    • 3. Ud-af-krop-oplevelser, hvor man tilsyneladende befinder sig i en anden dimension og/eller tid eller virkelighed, og hvor man kan møde "andre". F.eks. andre som er ude af kroppen under søvnen, afdøde eller diskarnerede personer, åndelige vejledere etc.

    Tilbage står så bl.a. at finde egentlige forklaringer (videnskabelige og/eller spirituelle) på disse fænomeners plads i den menneskelige eksistens, og ikke mindst at finde pejlemærker for orienteringen i og forståelsen af disse universer, som vi oplever under f.eks. en klardrøm eller en-ud-af-krop oplevelse. Forklaringer som kan integreres i det enkelte menneskes virkelighedsforståelse og verdensbillede.

    Her skiller vandene i de mange forskellige forklaringer og traditioner.

    Der findes en del bud bl.a. i teosofien og i buddismen, men heller ikke disse traditioner er jo fri for kulturelle, historiske, ideologiske eller religiøse forklaringsrammer eller endsige selektive dagsordener.
    Dermed udelukker jeg ikke, at der er en spirituel dimension i fænomenet, det er jeg faktisk tilbøjelig til at tro et stykke af vejen, hvis man med spirituel blot mener, at der eksisterer en åndelig dimension i den menneskelige eksistens og bevidsthed, som måske mere har en almen spirituel karakter fremfor en religiøs karakter med et helt bestemt religiøst udgangspunkt. Men derfra til i udgangspunktet at lade fænomenet omklamre af en bestemt tradition eller religion, er der for mig at se et langt stykke. Så det vil jeg afholde mig fra.

    Det er som sagt også min erfaring, at flere og flere mennesker har disse oplevelser, i hvert fald er der flere og flere, der taler om dem. Så medmindre man, som den typiske konventionelle psykologi eller psykiatri, vælger at kategorisere og diagnosticere disse oplevelser under en eller anden form for resultat af enten fysiologiske hjernefunktioner eller som en konsekvens af et psykopatologisk mønster, så må man efter min opfattelse betragte fænomenet som et fænomen, der har reel almen menneskelig eksistens. Et fænomen som nogle mennesker bevidst husker, andre ikke. Ofte er netop erindringen om og erfaringen med fænomenet det, som skiller dem der tror og ikke tror på fænomenet. Og det sidste giver derfor p.t. vores vestlige videnskabstradition store problemer med at anerkende det som et reelt fænomen og forskningsområde.

    Det der efter min erfaring gør, at mange er angste for disse oplevelser er bl.a., at fænomenet ikke er generelt anerkendt i Vesten. F.eks. ville meget være vundet, hvis det havde status som et forskningsområde indenfor bevidsthedsforskningen og psykologien, for så var eksistensen af fænomenet i det mindste anerkendt, selv om vi måske endnu er årtier fra en dybtgående forklaring på fænomenet, som det officielle Vesten kan acceptere og integrere i sit verdensbillede. Længere Øst på falder det ikke helt så svært at acceptere hverken oplevelserne eller finde forklaringer, som kan integreres i et samlet verdensbillede.

    Det betyder jo så desværre også, at mennesker med disse oplevelser kan risikere at blive mistænkeliggjort eller sygeliggjort, hvis de kontakter en konventionel psykolog eller læge, eller hvis de fortæller om det i deres familie eller sociale miljø, hvilket ofte fører til, at den enkelte tier. Og det kan for nogle menneskers vedkommende betyde, at de derfor begynder at stille spørgsmålstegn ved deres egen psykiske balance. I værste fald får de måske tilbudt en angstdæmpende pille af deres læge.

    Jeg tror da også, at det er helt afgørende for at kunne hjælpe et medmenneske med angsten i forbindelse med en ud-af-krop-oplevelse, at den som tilbyder sin hjælp selv har erfaringer på området, og er i stand til at placere oplevelsen i sit eget verdensbillede, og det kan jo være en del af forklaringen på den konventionelle psykologis afvisning af fænomenet. For disse oplevelser passer ikke ind i konventionelle psykologers verdensbillede på nuværende tidspunkt og det er langt fra noget som alle oplever – eller måske snarere kan huske, at de har oplevet.

    Hvis en psykolog først har haft et par af disse oplevelser, så begynder verdensbilledet selvfølgelig at ændre sig, og det kan den konventionelle psykologi p.t. ikke rumme. Det har bl.a. Stanislav Grof i sine seneste to bøger skrevet mange interessant tanker om. Jeg hørte ham bl.a. i et fordrag på Københavns Universitet sidste forår 2001, hvor han fremlagde resultatet af 40 års forskning i forbindelse med sin seneste bogudgivelse " "Fremtidens psykologi". Her berører han også disse fænomener og oplevelser og kommenterer og udfordrer den konventionelle psykologi og dens begrænsninger i sin begribelse af den menneskelige psyke og bevidsthed.

    Den manglende anerkendelse af oplevelserne, samt den angst og mulige isolation, der kan opstå i forbindelse med oplevelsen tillige med en grundlæggende mangel på forståelse af fænomenets betydning, kan derfor også medvirke til, at oplevelserne rent faktisk medfører psykiske problemer, men det betyder efter min opfattelse og erfaring slet ikke, at fænomenet dermed i sig selv har en patologisk karakter. Det betyder blot, at oplevelserne falder udenfor det man betragter som "normalt" eller "erkendbart" indenfor den konventionelle psykologi eller videnskab.

    Den enkelte er med andre ord ofte henvist til at finde egne forklaringer og kan dermed risikere at blive offer for en eller anden tilfældig og måske knap så helstøbt New Age forklaring, som løsrives fra det almindelige verdensbillede. Og der er da også efter min overbevisning fragmenter af sandhed i nogle af disse forklaringer, men vi savner stadig en sammenhængende forklaring på disse aspekter af den menneskelige bevidsthed, som ikke befamles af en eller andet bestemt kulturel, religiøs eller ideologisk forklaringsramme, en forklaring som griber essensen af disse fænomeners alment menneskelige karakter på tværs af religiøse, kulturelle eller historiske forklaringer og holdninger til fænomenet. Så med interesse for dette område, er der nok at gå i gang med.

    Det var mit lille bidrag til emnet.

    Hvis du får henvendelser om lucide drømme eller ud-af-krop-oplevelser, er du velkommen til at videregive min e-mail-adresse, hvis nogle har brug for et råd fra et medmenneske med førstehåndserfaringer. Som nævnt giver jeg også lejlighedsvist rådgivende konsultationer (men ikke terapi) i drømmetydning herunder også om sære oplevelser i forbindelse med drømme, lucide drømme mv.

    Til sidst vil jeg lige nævne, at jeg hverken er psykolog- eller terapeut-uddannet, men har en helt almindelig universitetsuddannelse, og derfor først og fremmest er en aktiv drømmer med mangeårig personlig erfaring og interesse for både fænomenet drømme, lucide drømme og ud-af-krop-oplevelser.

    Du er også velkommen til at bringe dette lille input på din hjemmeside, hvis du vurderer, at det har interesse.

    Venlig hilsen :-)

    Tina Andersen

    e-mail: T_Andersen@ofir.dk


Andre indlæg om ud-af-krop


Send mig en e-mail:

****

Artikel af Peter Værum om eventyr og drømme
- ridser i facaden.
mere om drømme.
Et forsøg på at genmmentænke drømmenes fænomen

tilbage til hovedsiden.